ANSVARLIG TØY SOM HOLDER LENGER ENN EN SESONG

Bærekraft er en jungel. Bærekraftig tøy er enda mer komplisert. Og moteindustrien har ikke gjort det enkelt å befri seg selv fra sitt uheldige rykte.

Hos SHAPING NEW TOMORROW utvikler vi herreklær som utfordrer den konvensjonelle måten å produsere klær på i tekstilindustrien - uten å gå på kompromiss med våre produkters kjerneverdier: komfort og estetikk. For oss handler bærekraftig mote om å skape tøy som holder lengre enn trender og sesonger, samtidig som det gjøres på en ansvarlig måte.

Vi er stolte av de tiltakene vi allerede har implementert, men vi er ikke i mål enda. Det er mulig at vi aldri når helt i mål og vil du vite hvorfor?

Bærekraft er en reise. Ikke en destinasjon.

TIL BUTIKKEN

VI VERDSETTER TRADISJONER, MEN SØKER ALTERNATIVER

Som en del av vår produktstrategi forsøker vi å finne alternativer til konvensjonelle tekstiler og tilstreber å bruke bærekraftige materialer uten å gå på kompromiss med våre produkters kjerneverdier. Vi designer produkter og kolleksjoner som varer i flere sesonger, samtidig som de overholder våre krav om komfort og estetikk.

Vi bruker innovative og ansvarlige teknologier som er tilgjengelige på nåværende tidspunkt og fortsetter løpende med å implementere bedre tiltak i produksjonen, gjennom et tett samarbeid med våre leverandører i Portugal. 

Ærlighet og åpenhet er viktig for oss. Vi tilstreber å vise og ikke bare fortelle hvordan vi integrerer ansvarlighet i virksomheten. Det er viktig for oss å skape en bærekraftig balanse mellom beslutningene vi tar og hvilken påvirkning de har på miljøet.

BÆREKRAFT ER IKKE LENGER ET VALG

Vår visjon er å levere tidløst og komfortabelt herretøy som både viser respekt til tradisjonene og som viser hensyn til planeten vår og dens fremtidige generasjoner. Bærekraftig mote er ikke lenger et valg. Det er et krav.

DET HANDLER OM Å KJENNE VERDIKJEDEN SIN

Vi har et tett forhold til leverandørene våre som vi har samarbeidet med helt siden vi startet SHAPING NEW TOMORROW i 2015.

Alle våre leverandører holder til i Portugal. Vi valgte produsenter i Portugal på grunn av deres enestående ferdigheter innenfor tekstil og tøy, samtidig som plasseringen ga oss muligheten til å besøke dem ofte. En annen fordel med å produsere i Portugal er at våre leverandører følger EUs lovgivning om rettferdig og etisk arbeidskraft.

Leverandørene våre har skrevet under på våre etiske retningslinjer, som sikrer krav om menneske- og arbeidsrettigheter samt miljøbeskyttelse. Kravene vi forholder oss til gjør at vi blir en del av løsningen, fremfor problemene moteindustrien står ovenfor. Vi jobber sammen for å øke transparens og sporing i verdikjeden. Det er en vedvarende prosess som vi er dypt engasjerte i.

DET HANDLER OGSÅ OM DINE VALG SOM KUNDE

Bærekraft er et valg og vi oppfordrer alle nåværende og fremtidige kunder til å ta en bevisst beslutning om å kjøpe bedre og færre produkter, når det er mulig. Se etter miljømerker, materialer og sertifiseringer for å støtte ansvarsfulle initiativer - både når det gjelder materialer og produksjon.

Vi inviterer deg med på reisen og vil veldig gjerne få respons på hvordan vi gjør ting og hvilke forslag du har. Still oss gjerne spørsmål om du vil vite mer om handlingene og beslutningene vi tar for å bli enda mer bærekraftige.

Som alle andre virksomheter er vi også avhengige av kundene våre. Vi verdsetter dialog og feedback og oppfordrer deg til å ta del i og engasjere deg i våre mål og forpliktelser. Det er også vårt ønske å involvere kundene for å sørge for at produktene våre blir anvendt korrekt og dermed sikre produktenes levetid.

BÆREKRAFT ER EN LIVSLANG REISE

Vi er oppmerksomme på den negative påvirkningen som moteindustrien - vår industri - har på miljøet. Det er virkelig ikke noe å være stolt av.

Derfor er vi fast bestemt på å bli en del av løsningen på å endre bransjen og dens omdømme. Vi er bevisste om betydningen av disse problemene og det finnes ingen rask eller enkel løsning. Vi har begynt omstillingen med troen på at vi kan nå våre målsettinger i tett samarbeid med partnerne i verdikjeden vår.

Som tidligere nevnt: Bærekraft er en reise. Ikke en destinasjon. Ingen kommer til å bli 100% bærekraftige - det kan simpelthen ikke la seg gjøre. Det viktigste med bærekraft handler om å ta ansvar, være ærlig og transparent, kartlegge prosesser, kjenne verdikjeden og hvor produktene kommer ifra. Problemene må belyses og man må forsøke å finne en løsning på dem - og alltid jobbe med de beste fremgangsmåtene som industrien tillater.


Det er ihvertfall det vi gjør for å forme en ny og bedre morgendag.

TIL BUTIKKEN